diff --git a/workshops/latex/beispieldokument/zeta_8.tex b/workshops/latex/beispieldokument/zeta_8.tex index 98ffa18bd17dedb4668469f31a78ba5935aa7244..21c601f1607c2ebf5ef9babc4a568943ee28c91c 100644 --- a/workshops/latex/beispieldokument/zeta_8.tex +++ b/workshops/latex/beispieldokument/zeta_8.tex @@ -70,26 +70,28 @@ können als einen Grenzwert der Zetafunktion, $\riemann$. \end{center} \end{table} -\section*{Epilog} -Dieser Teil soll \textcolor{red}{nicht} im Inhaltsverzeichnis auftauchen, und -erhält damit auch keine Nummer.\\ -Außerdem: -\begin{itemize} - \item Strukturierte Dokumente sind einfach mit \LaTeX. - \item Makros machen einem das Leben leicht. - \item Formeln -- und auch der ganze Rest -- sehen toll aus. - \item Referenzen auf alles mögliche, also (Unter)$^n$abschnitte, - Gleichungen, Abbildungen, Tabellen, \dots{} sind automatisch richtig. - \item Eigentlich ist das alles gar nicht so schwierig. -\end{itemize} -\vfill -% Der Befehl vfill fügt einen vertikalen Abstand ein, der den übrigen Platz -% ausfüllt +\section*{Epilog -- Ein paar Programmiertipps von Rob Pike} +Most programs are too complicated - that is, more complex than they need to be +to solve their problems efficiently. Why? Mostly it's because of bad design, +but I will skip that issue here because it's a big one. But programs are often +complicated at the microscopic level, and that is something I can address here. +\begin{enumerate} + \item You can't tell where a program is going to spend its + time. Bottlenecks occur in surprising places, so don't try to second + guess and put in a speed hack until you've proven that's where the + bottleneck is. + \item Measure. Don't tune for speed until you've measured, and even then don't + unless one part of the code overwhelms the rest. + \item Fancy algorithms are slow when $n$ is small, and $n$ is usually small. + Fancy algorithms have big constants. Until you know that $n$ is frequently + going to be big, don't get fancy. (Even if $n$ does get big, use Rule 2 + first.) For example, binary trees are always faster than splay trees for + workaday problems. + \item Fancy algorithms are buggier than simple ones, and they're much harder to + implement. Use simple algorithms as well as simple data structures. +\end{enumerate} \begin{center} \includegraphics[width=0.5\textwidth]{ctanlion.eps} \end{center} -\vfill -% die beiden Abstände werden gleichmäßig verteilt. Das Bild erscheint also in -% der Mitte. \end{document}